Z dniem 1 lipca 2020 roku kolejna, już przedostatnia, grupa podmiotów zatrudniających została zobligowana do stosowania obowiązków wynikających z ustawy z dnia 4 października 2018 o pracowniczych planach kapitałowych. Ustawa weszła wprawdzie w życie 1 stycznia 2019 roku, ale przewidziano cztery fazy wdrożenia, tj. Ustawę stosuje się do:
Podmioty zatrudniające muszą zawrzeć umowy o prowadzenie PPK i o zarządzanie PPK w terminach określonych w art. 134 ust. 2 i 3 Ustawy, liczonych od ww. dat. Co jednak istotne, terminy zawarcia przedmiotowych umów, dla podmiotów z II etapu wprowadzania PPK zostały przedłużone w związku COVID-19. Nowe terminy zawarcia umów to:
Są to terminy tożsame dla III fazy wdrożenia PPK, objętej Ustawą 1 lipca br. Terminy zawarcia ww. umów dla I fazy wdrożenia już upłynęły, odpowiednio 25 października 2019 r. i 12 listopada 2019 r.
Powyższe oznacza, iż w najbliższych miesiącach również wykonawcy zamówień publicznych o statusie podmiotów zatrudniających z fazy II i III wdrożenia PPK będą zawierali ww. umowy, a także będą składali liczne wnioski o przeprowadzenie renegocjacji wynagrodzenia (dot. wykonawców zamówień udzielonych przed 1 stycznia 2019 roku).
Wykonawcy zamówienia publicznego, których objęły już obowiązki wynikające z Ustawy, mają bowiem prawo do zmiany wysokości należnego im wynagrodzenia z uwagi na wzrost kosztów realizacji zamówienia wynikający z zawarcia przez wykonawcę jako podmiot zatrudniający umowy o prowadzenie PPK, dotyczy to zarówno wykonawców, którzy realizują zamówienie publiczne na podstawie umów zawartych począwszy od dnia wejścia w życie Ustawy (zgodnie z art. 142 ust. 5 punkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych), jak i wykonawców, którym zamówienia publicznego udzielono na podstawie postępowania zakończonego przed 1 stycznia 2019 r. Ustawodawca przewidział bowiem w art. 135 Ustawy możliwość renegocjacji wynagrodzenia należnego wykonawcy realizującemu już zamówienie publiczne (umowy o zamówienie publiczne nierzadko są umowami wieloletnimi i zasadne jest umożliwienie wykonawcom uzyskania dodatkowej płatności rekompensującej im wzrost kosztów).
Zmiana wynagrodzenia obejmuje sumę wzrostu kosztów związanych bezpośrednio z realizacją zamówienia publicznego wynikającą z wpłat do PPK dokonywanych przez wykonawcę. Wykonawca może zatem ubiegać się o podwyższenie wynagrodzenia wynikające z dokonania zarówno wpłat podstawowych (1,5%), jak i dodatkowych (2,5%).
Ready to go
next level?