Projekt ustawy w Sejmie
W dniu 10 października 2024 r. do Sejmu wpłynął rządowy projekt o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym jak również innych ustaw.
Projekt ustawy powstał w związku z koniecznością dokonania implementacji przepisów unijnej dyrektywy w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive).
Zgodnie z projektem ustawy, część podmiotów zobowiązanych będzie do corocznego przedstawienia w wyodrębnionej części sprawozdania z działalności informacji niezbędnych do zrozumienia wpływu jednostki na kwestie zrównoważonego rozwoju oraz do zrozumienia, w jaki sposób kwestie zrównoważonego rozwoju wpływają na rozwój, wyniki i sytuację jednostki, zwanych „sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju”.
Warto przypomnieć, że wcześniej obowiązywała dyrektywa Non-Financial Reporting Directive (NFRD), której założenia zostały zaimplementowana do polskiej ustawy o rachunkowości. Wówczas nałożony został obowiązek ujawniania informacji niefinansowych na duże jednostki zainteresowania publicznego, które średniorocznie zatrudniały ponad 500 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, oraz których suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego przekraczała 85 000 000 zł lub przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy przekraczały 170 000 000 zł. Po raz pierwszy podmioty te (których było i jest stosunkowo niewiele) były zobowiązane do zaraportowania informacji niefinansowych w roku 2018, przedstawiając informacje za rok 2017.
Projekt nowej ustawy, który opiera się na dyrektywie CRSB (która zastąpiła dyrektywę NFRD) nakłada jednak bardziej szczegółowo określone wymogi i ma szerszy zakres stosowania.
Kogo będą dotyczyły nowe obowiązki?
W pierwszej kolejności wskazać należy, że nowe przepisy związane ze zrównoważonym rozwojem będą miały zastosowanie do jednostek będących:
Podmiotami zobowiązanymi do przedstawiania w wyodrębnionej części sprawozdania z działalności informacji związanych ze sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju będą:
Przy czym, jednostki będące:
– mogą sporządzać sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju w ograniczonym ustawowo zakresie, zwaną „uproszczoną sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju”.
Oprócz zwykłej i uproszczonej formy sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju będzie występowała również „sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej” odnosząca się do działalności całej grupy kapitałowej, a do której wykonania będzie zobowiązana jednostka dominująca w dużej grupie.
Projekt ustawy przewiduje również dodatkowe wyłączenia od obowiązku sporządzania sprawozdań zróżnicowanego rozwoju w przypadku spełniania określonych warunków, co dotyczy np. jednostki zależnej od jednostki dominującej mającej siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w tym jednostki dominującej niższego szczebla, o ile m.in. informacje dotyczące tej jednostki zależnej i jej jednostek zależnych zostaną zawarte w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej, sprawozdanie grupy zostanie złożone we właściwym rejestrze sądowym, itp.
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z projektem ustawy, ma ona zaktualizować kryteria, zgodnie z którymi będzie określało się wielkość jednostki.
Jakie będą elementy sprawozdania zrównoważonego rozwoju?
Sprawozdanie zrównoważonego rozwoju (w wersji nieuproszczonej oraz niedotyczącej grupy kapitałowej) będzie musiało zawierać m.in.;
– przejście na zrównoważoną gospodarkę;
– ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5 °C;
– występujące zagrożenia wynikające z działalności jednostki związanej z węglem, ropą naftową i gazem;
2. opis określonych w czasie i ustanowionych przez jednostkę celów dotyczących kwestii zrównoważonego rozwoju, w tym bezwzględnych celów redukcji emisji gazów cieplarnianych co najmniej na lata 2030 i 2050, opis postępów poczynionych przez jednostkę na rzecz osiągnięcia tych celów oraz oświadczenie, czy cele jednostki związane z czynnikami środowiskowymi opierają się na rozstrzygających dowodach naukowych;
3. opis roli kierownika jednostki oraz członków rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju oraz ich wiedzy eksperckiej i umiejętności związanych z wypełnianiem tej roli lub dostępu kierownika jednostki oraz członków rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę do takiej wiedzy eksperckiej i umiejętności;
4. opis polityk jednostki w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju;
5. informacje o istnieniu systemów zachęt dotyczących kwestii zrównoważonego rozwoju oferowanych kierownikowi jednostki oraz członkom rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę;
6. opis:
7. opis najważniejszych ryzyk dla jednostki w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju, w tym opis głównych rodzajów zależności jednostki od tych kwestii, oraz sposobu zarządzania tymi ryzykami przez jednostkę;
8. wskaźniki odnoszące się do informacji, o których mowa w pkt 1–7 powyżej.
Informacje objęte sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju są przedstawiane w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej w przypadkach określonych w standardach sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju albo standardach sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla małych i średnich jednostek.
Jednostka przedstawia w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju także proces oceny istotności, jaki przeprowadziła w celu zidentyfikowania informacji ujętych w tej sprawozdawczości.
Dodatkowo projekt ustawy przewiduje dodatkowe elementy, wyłączenia oraz wskazuje warunki, kiedy te dodatkowe elementy lub wyłączenia będą miały zastosowanie. Ponadto inne elementy będą wymagane w przypadku sprawozdań uproszonych oraz sporządzanych w ramach grupy kapitałowej.
Od kiedy będzie należało wykonywać nowe obowiązki?
Obowiązki przewidziane w projekcie ustawy będą miały mieć po raz pierwszy zastosowanie do sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju lub sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej sporządzanej za rok obrotowy rozpoczynający się:
2. po dniu 31 grudnia 2024 r. (a więc co do zasady obowiązek będzie dotyczył roku 2025 i będzie wykonywany w roku 2026) w przypadku:
3. po dniu 31 grudnia 2025 r. (a więc co do zasady obowiązek będzie dotyczył roku 2026 i będzie wykonywany w roku 2027) w przypadku:
– jednostką dużą, albo
– jednostką małą będącą emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo
– jednostką średnią będącą emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
– jednostką dużą, albo
– jednostką małą będącą emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo
– jednostką średnią będącą emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
4. po dniu 31 grudnia 2027 r. (a więc co do zasady obowiązek będzie dotyczył roku 2028 i będzie wykonywany w roku 2029) w przypadku:
5. Podsumowanie
Na przyjęcie i wejście w życie ustawy przyjdzie nam jeszcze poczekać (chociaż termin na implementację przedmiotowej dyrektywy upłynął w dniu 7 lipcu 2024 r.), jednak z ciekawością oczekujemy na sposób i zakres realizacji nowych obowiązków związanych z ESG, badaniem i raportowaniem potencjalnego oddziaływania organizacji na społeczeństwo i środowisko oraz przyjmowania i zarządzania strategią zrównoważonego rozwoju w rzeczywistych realiach biznesowych.
Zgodnie z treścią uzasadnienia do przedmiotowego projektu ustawy, ustawa będzie oddziaływać (wymagać wykonania obowiązków związanych ze sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju) na ok. 3 460 dużych jednostek, ok. 960 jednostek dominujących dużej grupy kapitałowej, ok. 112 małych i średnich jednostki dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym oraz kilkadziesiąt innych, pozostałych podmiotów.
Tym samym nowy obowiązek sprawozdawczy obejmie dość liczną grupę podmiotów. Z tym większym zaciekawieniem oczekujemy na przyjęcie ustawy, a przedsiębiorcom zaliczanym do ww. grupy podmiotów rekomendujemy rozpoczęcie przygotowań do prawidłowego wykonywania opisanych obowiązków, ponieważ prędzej czy później nowe przepisy zostaną zaimplementowane i wejdą w życie.
Ready to go
next level?