Komisja Europejska wydała komunikat, w którym przypomina, że w okresie pandemii COVID-19 w zakresie zaspokojenia natychmiastowych potrzeb szpitali i innych instytucji zdrowia publicznego (zaopatrzenie w sprzęt medyczny, środki ochrony osobistej ale również budowa dodatkowej infrastruktury) publiczni zamawiający mogą dokonać wyboru czy zastosują ogólną procedurę przetargu ograniczonego lub nieograniczonego, czy zastosują skrócenie terminów traktując pandemię COVID-19 jako przypadek pilnej konieczności czy też zastosują procedurę negocjacyjną bez uprzedniego ogłoszenia traktując pandemię jako przypadek wyjątkowo pilnej konieczności. Gdyby taka elastyczność również była niewystarczająca zamawiający mogą również udzielić zamówienia dotychczasowemu dostawcy (o ile jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby placówki), a ponadto zastosować szereg działań niestandardowych jak:
KE jednoznacznie podkreśla, że pandemia COVID-19 jest sytuacją, której europejscy zamawiający publiczni nie mogli przewidzieć, a sytuacja epidemiczna w poszczególnych krajach stanowi podstawę do odstąpienia od stosowania wspólnotowych ram dotyczących zamówień publicznych.
Warto podkreślić, że takie rekomendacje dotyczą tylko środków niezbędnych dla powstrzymania pandemii COVID-19 (w tym również inwestycji budowlanych), a nie wszystkich zamówień których dokonują szpitale oraz inne instytucje zdrowia publicznego w tym zakresie.
Polski ustawodawca w ustawie z 02 marca w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych odstąpił od stosowania przepisów polskiej ustawy Prawo zamówień publicznych dla takich zamówień.
Pełny tekst Komunikatu Komisji Europejskiej znajduje się tutaj.
Ready to go
next level?